Artikelen over: SEO

SEO

Zelf bepalen? Gebruik SEOmatic



Je kunt alles wat betreft SEO beheren via de plugin SEOmatic. Wij kunnen je daarbij helpen, maar we willen je natuurlijk ook wel uitleggen hoe het werkt, zodat je het zelf kunt doen.

Basis SEO instellingen Craft

Wanneer je inlogt in Craft, zie je in het linkermenu ‘SEOmatic’ of 'SEO' staan. Op deze plek kun je alle 'basisgegevens' invullen voor je website.

Dashboard

Het dashboard geeft de status van de SEO instellingen. Hoe vollediger deze cirkels zijn gevuld, hoe beter. Bij ‘Content SEO setup’ moet de buitenste, donkergroene cirkel zover mogelijk gevuld zijn. Je kunt ook op deze cirkels klikken. Je ziet dan direct welke onderdelen/ pagina’s nog niet volledig zijn ingevuld.

Global SEO

Hier vul je de standaard titels en descriptions in. Als een pagina geen specifieke SEO instellingen heeft, dan worden deze basisinstellingen gebruikt.

Main Entity of Page

Geef hier het primaire onderwerp of entiteit in die jouw website vertegenwoordigd.
Kies algemeen en specifiek voor een type zoals je wilt. Laat het subtype leeg als u geen subtype wilt opgeven.

SEO Title Source

Geef hier een titel in. Verwerk het belangrijkste zoekwoord zover mogelijk vooraan in de titel.

Site Name Position

Naast de titel die je zelf invoert voor een pagina, komt er ook altijd een ‘SEO naam’ in de titel. Met name position kun je kiezen of voor, achter of niet in de titel komt. Standaard wordt gekozen voor ‘Achter’.

SEO Description

Beschrijf hier wat men op de pagina/ website kan vinden en maak de tekst triggerend. Je wil dat mensen doorklikken. Maak zoveel mogelijk gebruik van de ruimte die er is. Daarnaast is het goed om het zoekwoord ook nog eens hier te vermelden. Dit wordt niet direct gebruikt door Google voor de ranking, maar het zorgt er wel voor dat het zoekwoord dikgedrukt wordt weergegeven in de resultaten. Dit valt extra op en zal je doorklikratio positief beïnvloeden. Een goede doorklikratio is weer verantwoordelijk voor een hogere positie in de zoekmachines. Het is dus zeker zinvol om dit te doen.

SEO keywords source

Zoekmachines kijken tegenwoordig niet meer naar ingevoerde zoekwoorden. Dit hoeft dus niet ingevuld te worden.

SEO image

Alle onderstaande 'SEO image' onderdelen gaan over de afbeelding die zichtbaar wordt op het moment dat er een linkje van de pagina wordt gedeeld, bijvoorbeeld op social media.

SEO image source

Hier kies je de afbeelding die standaard kan worden ingeladen wanneer de link van jullie website wordt gedeeld. Je kunt ook zelf een afbeelding selecteren.

Transform SEO Image

Deze mag standaard op aan. Hiermee past de afbeelding zich automatisch aan naar het juiste formaat.

SEO Image Transform Mode

Deze mag standaard op “crop” blijven staan. Wel altijd even testen wat het mooiste uitpakt. Het resultaat is vaak afhankelijk van het formaat en de kwaliteit van de foto.

SEO Image Description Source

Dit is een beschrijving van wat er in de afbeelding te zien is. Mensen met een visuele beperking kunnen bijvoorbeeld aan de hand van deze beschrijving horen wat er op de foto te zien is. Probeer in deze beschrijving de belangrijkste zoekwoorden terug te laten komen.

Robots

Robots is eigenlijk een stukje script dat in de <head> van je pagina als code staat. Deze Robots code geeft instructies aan Google op het moment dat Google jouw site crawlt. Laat deze op standaard “All” staan.Dit houdt in dat Google de pagina mag indexeren en tonen in de zoekresultaten.
Wil je nou dat de pagina niet zichtbaar wordt in de zoekmachines en dat de linkjes op de pagina’s ook niet gevolgd worden. Zet hem dan op “None”.
Wil je dat de pagina niet zichtbaar wordt in de zoekmachines? Dan geef je de pagina een ‘no Index’.

Canonical URL

Hiermee voorkom je ‘duplicate content’. Duplicate content houdt in het kort in dat je op meerdere pagina’s (of websites) dezelfde teksten gebruikt. Google herkent wanneer jij dezelfde teksten vaker gebruikt, wat je organische vindbaarheid negatief beïnvloed. Soms kan het niet anders dan dat je 2 bijna identieke pagina's hebt. In dat geval geef je een ‘canonical url’ op. Hiermee geef je aan Google aan dat een andere pagina de originele pagina is. Op de kopie-pagina geef je daarom een canonical url op naar de pagina waar de originele inhoud staat. Alle SEO waarde zal daarbij worden gegeven aan de pagina waar de canonical URL naar verwijst.

Social Media

Bij Twitter en Facebook stel je in hoe een gedeelde link van jouw website eruit ziet op deze kanalen. Over het algemeen is het prima om hier de standaardinstellingen aan te houden. Mocht bijvoorbeeld een titel of afbeelding net niet goed uitkomen, dan kun je dit hier wijzigen.

Robots

Aan deze Robots code niet zomaar iets wijzigen. Dit vereist namelijk wat technische kennis. Robots.txt moet altijd ‘enabled’ staan. De code hieronder is de code die in jouw website staat. Heb je hele specifieke, technische wensen in deze Robots code? Laat dit dan aan ons weten.
Humans
Dit is een code die wordt gebruikt om aan te geven wie er aan de website heeft gewerkt. Hier hoeven verder ook geen aanpassingen aan gedaan te worden.

Content SEO

Bij 'Content SEO' vind je een overzicht van alle pagina's, waarbij je in een oogopslag ziet of alles goed is ingesteld. De kolommen; title, description, image en sitemap dienen allemaal een groen bolletje te hebben. Dit tabblad is voornamelijk handig om in een overzicht te zien of alle pagina’s goed zijn ingesteld.
In dit tabblad stel je in hoe deze specifieke pagina zichtbaar is in de zoekmachines. In feite worden hier dezelfde velden gebruikt als dat je al bij de algemene global instellingen hebt ingevuld. Moeten de algemene instellingen afwijken op deze specifieke pagina? Dan kun je het hier overschrijven.

Site settings



Identity

Dit tabblad spreekt eigenlijk wel voor zich. Het is belangrijk om de velden hier zo volledig mogelijk te vullen. Dit wordt namelijk als ‘gestructureerde data’ gebruikt en zorgt ervoor dat Google jouw website beter kan indexeren en begrijpen.

Creator

Informatie over de bouwer van de website. Heeft geen direct effect, maar is voor de volledigheid van de tool goed om te vullen.

Social media

In dit tabblad koppel je al jouw beschikbare social media kanalen. Doe dit ook zo volledig mogelijk. Op deze manier kan Google de link tussen jouw social kanalen en je website beter leggen en krijgt de zoekmachine een beter beeld van de organisatie.

Tracking Scripts



Google Analytics

Hier kun je het tracking ID voor Analytics invullen. Hierdoor hoef je niet de hele code in de website laten zetten. Het is belangrijk om te kijken of de Analytics code niet al in de Tag Manager staat. Indien Analytics niet via Tag Manager is geïmplementeerd, kun je hier de UA-code invullen.

Google gtag.js

Dit is een mogelijk alternatief voor de reguliere Analytics trackingcode.
Wanneer Analytics juist is geïmplementeerd, dan hoef je niks met Gtag.js te doen.

Google Tag Manager

Hier is op eenvoudige manier de Google Tag Manager code in te voeren. Je hoeft hier alleen de Google Tag Manager ID te vullen. Wanneer dit eenmaal goed is ingesteld, hoeft dit niet meer gewijzigd te worden. Onderaan de pagina is nog aan te geven waar de Tag Manager code in de website moet staan. Voor een goede implementatie, wordt over het algemeen aangeraden om de code in de ‘Header’ te verwerken.

Facebook Pixel

Werk je met een Facebook advertentieaccount? Dan kun je hier je Facebook Pixel invoeren en instellen. Deze Pixel werkt eigenlijk op dezelfde manier als de Analytics code. Met deze Pixel kan Facebook het websitegebruik analyseren en kun je bijvoorbeeld ook remarketinglijsten maken die bruikbaar zijn in Facebook.

Plugin Settings

Deze hoeft niet gewijzigd te worden en is standaard ingesteld bij oplevering van de website.

Bijgewerkt op: 24/07/2019

Was dit artikel nuttig?

Deel uw feedback

Annuleer

Dankuwel!